مقدمه ای ساده بر جهان تاریک - 2

نظر شما در مورد مطالب این وبلاگ چیست؟


آمار مطالب

کل مطالب : 371
کل نظرات : 2

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 15

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 6
باردید دیروز : 15
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 1565
بازدید سال : 7331
بازدید کلی : 176639

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 6
بازدید دیروز : 15
بازدید هفته : 6
بازدید ماه : 1565
بازدید کل : 176639
تعداد مطالب : 371
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : صلاح الدین احمد لواسانی
تاریخ : چهار شنبه 20 شهريور 1392
نظرات

مقدمه  ای ساده بر جهان  تاریک

گفتاری از: صلاح  الدین  احمد  لواسانی

قسمت دوم : کره زمین

****************************

همه  ما  بر روی کره زمین زندگی می  کنیم. ما و  همه  موجودات  زنده و ظاهرا" غیر زنده  بر روی سطح این کره سنگی مستقرهستیم . شاید برایتان جالب  باشد ، بدانید درکره زمین هم که توسط حباب هوایی محصورشده حدودا" همان  نسبت 13 درصد توسط موجودات و  جمادات احاطه شده. و حدود  85 درصد آن فضای به  ظاهر خالیست  چرا  ؟ توضیح  خواهم داد :

جو زمین مجموعه‌ای از گازهااست که سیاره زمین را به نیروی جاذبه احاطه کرده‌اند. که این گازها بوسیلهٔ جاذبه زمین نگهداشته شده‌اند.  

مرز دقیقی بین لایه‌های جو وجود ندارد ولی جو به سرعت با افزایش ارتفاع رقیق می‌شود و هیچ مرز مشخصی بین جو و فضای خارج از جو وجود ندارد. ۷۵ در صد از جو زمین تا ارتفاع ۱۱ کیلومتر از سطح سیاره وجود دارد. در ایالات متحده کسانی که به بالای ۸۰ کیلومتر سفر کنند فضانورد شناخته می‌شوند. ارتفاع ۱۲۰ کیلومتر جایی است که تاثیر قابل توجهی هنگام ورود به آن می‌گذارد.همچنین ارتفاع ۱۰۰ کیلومتری به عنوان مرز بین اتمسفر و فضا به طور مکرر استفاده می‌شود.

نتیجه از سطح  زمین تا مرز نسبی جو آن (آسمان اختصاصی) حدود 80  تا 120 کیلومتر است . حال  با  هم نگاهی می اندازیم به  آنچه  بر سطح زمین مستقراست بعنوان  اسباب و وسایل  فرضی چیده  شده برو روی آن درست مانند مبلمان اتاق نشیمن خود . ارتفاع  بلند ترین نقطه زمین تنها نه  کیلوتر است ،  اگرفرض کنیم نود در صد ارتفاعات موجود  بر روی زمین  همان نه  کیلومترارتفاع را دارند. نسبت اکسیسوار و یا آنچه  بر روی زمین چیده شده  تنها  هفت  و نیم  درصد فضای کره زمین را   اشغال  کرده  است .....  ما می دانیم اقیانوس  ها  تقریبا ۷۱ درصد از سطح کره زمین  را در  بر می  گیرند  سه ، چهارم  سطح زمین رااقیانوس ها  اشغال کرده  اند که ارتفاع صفرمحسوب می گردند .

پس اگر به فرض کره  زمین را براساس مشهودات تقسیم  بندی نماییم . فضای خالی کره  زمین  در خوشبینانه  ترین شکل  حدود   5 در صد فضای پر شده  شامل  مشهودات  اعم از زنده  و جماد گردیده   و  95 در  صد آن  تهی وخالی ست.

حال  اگر اتمسفر وجود نداشت ومثلا مریخ  در این زمینه مورد  مثال  قرار می گرفت ..... این   درصد افزایش بسیار قابل ملاحضه تری می یافت . وجود   فضای خالی اولیه ،  لازمه قطعی  گسترده شدن  جمیع محسوسات است.  اگر  فضای خالی وجود  نداشته باشد . رشد و قد کشیدن  کوه ها  امکان  وقوع  نخواهد داشت . نتیجه  آنکه برای خلق و  گسترش هر چیز  ابتدا  نیاز به یک  فضای خالی است. با  این مثال ساده  این بخش ازگفتاررا به پایان  می برم. یک مکعب  ده  در ده سانتیمتری فلزی را در نظر بگیرید . یک بادکنک که قابلیت باد شدن تا حجم یک مترو نیمی را  دارد .  درون آن قرار  داده و در آن  بدمید ؛  تا چه میزان این  بادکنک می تواند  بزرگ و  گسترده  گردد؟  چرا ؟

باز هم  دراین زمینه باشما سخن خواهم گفت.


تعداد بازدید از این مطلب: 434
موضوعات مرتبط: , , ,
|
امتیاز مطلب : 1
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








رادیو اینترنتی صدای  ایران

این وبلاگ کشکولی بزرگ است ، که همه آثار خود را در آن ریخته ام . و به همین جهت بسیار شلوغ و پر هرج و مرج است. به همین دلیل تعدادی وبلاگ تخصصی و موضوعی ایجاد کردم. که لینک شان را خواهم گذاشت.


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود